Zelfredding | A | B | C | D |
Beheerst uitstappen onder water en eigen materiaalberging | G | U | U | U |
Beheerst zwemmen en lopen (WW II) | G | G | U | U |
Beheerst zwemmen, defensief en offensief, en lopen (WW III) | | | G | U |
Een opgegeven route kunnen zwemmen met/zonder materiaal | | | G | U |
Voorkomen van incidenten | A | B | C | D |
Vaargedrag in de groep | G | U | U | U |
Overzicht over de groep, inzicht in juiste wildwaterkeuze en met wie te varen | E | G | U | U |
Groep beheerst kunnen leiden door een traject (WW II) | | U | U | U |
Groep beheerst kunnen leiden door een traject (WW III) | | G | U | U |
Groep beheerst kunnen leiden door een traject (WW IV) | | U | G | U |
Een traject kunnen overzien, risico’s vooraf kunnen inschatten, en een beveiligingsplan opstellen (WW II) | | U | U | U |
Een traject kunnen overzien, risico’s vooraf kunnen inschatten, en een beveiligingsplan opstellen (WW III) | | G | U | U |
Een traject kunnen overzien, risico’s vooraf kunnen inschatten, en een beveiligingsplan opstellen (WW IV) | | | G | G |
Werplijn | A | B | C | D |
Weten hoe een werplijn te gooien en met een werplijn te redden | G | U | U | U |
Technisch goed en zeker een werplijn gooien (ook met lijn uit zak, op meer manieren kunnen gooien) | G | G | U | U |
Trefzeker gooien, en positie van gooiers kunnen bepalen langs een riviertraject | | G | U | U |
Werplijn effectief kunnen benutten in panieksituaties (bijv. snel vanuit de boot, onverwachte positieveranderingen. Twee drenkelingen vlak na elkaar) | | E | G | G |
Redden door zwemmen, reiken, lopen (zonder in de kajak te zitten) | A | B | C | D |
Redding door reiken van peddel, boomtak, arm | G | U | U | U |
Redding door gecontroleerd aangelijnd lopen | G | U | U | U |
Redding van zwemmer en/of materiaal, zwemmend (ww II) | E | G | U | U |
Redding van zwemmer en/of materiaal, zwemmend (ww III) | | E | G | U |
Zwemreddingen met lijn | A | B | C | D |
Weten hoe gered te worden door een aangelijnde springer | U | U | U | U |
Redding aangelijnd, springend | G | G | U | U |
Aangelijnd springen met onverwachte veranderingen van springplek | | E | G | U |
Aangelijnde redding met meer dan een touwlengte | | | G | U |
Reddingen vanuit boot, materiaal | A | B | C | D |
Met twee peddels kunnen varen | G | U | U | U |
Cowtail en panieksluiting kunnen gebruiken en zelfredding uitvoeren | G | U | U | U |
Met aangelijnde boot beheerst een traject kunnen varen (ww II) | E | U | U | U |
Met aangelijnde boot beheerst een traject kunnen varen (ww III) | | G | U | U |
Met aangelijnde boot beheerst een traject kunnen varen (ww IV) | | | G | U |
Kunnen uitstappen met aangelijnde boot op verschillende plaatsen in de rivier. Materiaal veilig kunnen stellen | E | G | G | U |
Reddingen vanuit boot, persoon | A | B | C | D |
Weten hoe gered te worden door kajakker in een boot | G | U | U | U |
Een zwemmend persoon aan de achterpunt beheerst kunnen verplaatsen | G | U | U | U |
Persoon en materiaal beheerst kunnen bergen | E | G | G | U |
Bewusteloos persoon kunnen redden | | E | E | G |
Communicatie | A | B | C | D |
Basistekens | G | U | U | U |
Extra tekens en onderlingen afstemming daarvan | G | U | U | U |
Relevante informatie kunnen overbrengen buiten directe gehoorafstand | E | G | G | G |
Touwtechniek | A | B | C | D |
Basisknopen (halve- en hele mastworp en teruggestoken achtknoop) | E | G | U | U |
Vervolgknopen en overvaren van een lijn | | E | G | U |
Eenvoudig takelsysteem (vector pull, z-drag) | | G | G | U |
Takelsystemen en improvisaties (pig rig, improvisatie met beschikbaar materiaal) | | | G | U |
Geavanceerde touwtechnieken | A | B | C | D |
Verklemde of gepinde boot zekeren en bergen | E | G | G | U |
Boot en persoon bergen zonder tijdsdruk | | G | G | U |
Organisatie | A | B | C | D |
Situatie begrijpen en coöperatief opstellen | E | G | U | U |
Onder begeleiding actief meewerken aan een reddingsplan | E | G | U | U |
Delen van een reddingsplan zelfstandig uitvoeren, anderen effectief inzetten daarbij | | G | G | U |
Een reddingsplan coördineren, overzicht houden over de groep en de omgeving, verantwoord bergen, evacuatieplan etc. | | E | G | G |
Gevorderd | A | B | C | D |
Een reddingsplan coördineren, overzicht houden over de groep en de omgeving, verantwoord bergen etc. in geval van een onduidelijke beginsituatie | | E | G | G |
Dam/wals, reddingen met lijnen, kajak, raft | E | G | U | U |
Organiseren van een evaluatie en nazorg | | E | G | G |